Laat je regelmatig inspireren en volg deze blog en andere inspirerende teksten op Facebook.

23 juli 2018

** VAKANTIE STRESS **

Je hebt er al weken, soms maanden naar uit gekeken: de zomervakantie.
En dan eindelijk komt het in zicht. Je telt de weken af naar het moment dat je het werk voor een paar weekjes gedag kunt zeggen.

En hoe dichter dat moment nadert, hoe meer werk je nog ziet liggen, voordat je de deur werkelijk achter je kunt sluiten.
Dat ene project moet nog af, die ene klant wil echt nog zijn levering, of werk moet worden overgedragen aan je collega. In plaats van rustig uitbollen naar de vakantie, neemt de werkdruk alleen maar toe.
Hallo vakantie stress!

Hoewel het inderdaad nog behoorlijk druk kan zijn in de periode voor je vakantie, leert de ervaring dat het vooral erg druk is in je hoofd.
Je probeert de zaken op een rij te krijgen, overzicht te creëren en je werkt tegen de klok naar dat ene eindpunt toe. Dat geeft onrust en een gevoel van stress.

Help jezelf een handje. Maak een overzicht van de dingen die je nog wilt of moet doen. Dat geeft niet alleen een stukje rust in je hoofd, maar het is ook nog eens heerlijk om dingen af te kunnen strepen.

Bedenk wat echt belangrijk is en wat eventueel best kan wachten tot na de vakantie. Vaak willen we opgeruimd op vakantie, zonder dat er nog losse eindjes liggen. Dat is niet altijd nodig. Iedereen weet dat het vakantietijd is en dat sommige zaken daardoor wat vertraging oplopen. Maak het voor jezelf niet drukker dan strikt noodzakelijk.

Doe de dingen een voor een en met aandacht. Het geeft geen zin om van alles tegelijk te willen doen, daar ga je echt niet efficiënter van werken. Pak zaken een voor een op en houdt je aandacht hierbij. Het volgende ligt straks ook nog wel op je te wachten.

En misschien nog wel de belangrijkste tip: maak het jezelf zo aangenaam mogelijk. Neem een extra pauze, verwen jezelf met iets lekkers of zet een ontspannen muziekje op. Is eigenlijk altijd goed om te doen, maar juist in drukke periodes kan dit je extra helpen.

Hele fijne vakantie!!

 

16 juli 2018

** OVER BURNOUT EN BALANS **

Burnout is per definitie werk-gerelateerd, zo heb ik altijd geleerd.
Iets in mij heeft zich altijd verzet tegen deze strikte definitie.

Want wat als je een hele leuke baan hebt, waarin je het prima naar je zin hebt. En thuis heb je 3 kinderen om voor te zorgen, omdat je met je ex al jaren verwikkeld bent in een vechtscheiding, je neemt al jarenlang de zorg voor je zieke moeder op je en je hebt ook nog eens financiële zorgen – om zomaar eens iets te noemen…

In mijn ogen kun je dan ook spreken over roofbouw door langdurige overbelasting. En mag je dat dan geen burnout noemen???
Volgens mij is het maar net hoe je ‘werk’ wilt definiëren.

In haar boek ‘De moed van imperfectie’ spreekt Brené Brown over “slashcarrières”, naar het onderzoek van Marci Alboher.
Zij beschrijft hoe mensen verschillende carrières kunnen hebben om tot zinvol werk te kunnen komen, door interesses, passies en talenten te combineren. Bijvoorbeeld chirurg/ toneelschrijver, accountant/ edelsmid of beleggingsadviseur/ rapper.

Als je deze verschillende activiteiten als carrières en dus als werk kunt kwalificeren, kun je je daar dus ook overbelast in raken. Want let wel: ook in de dingen die je graag doet, kun je jezelf overvragen.
Je kunt nog met zoveel liefde en passie het voetbalteam van je zoon trainen, op den duur kan het ook een overbelasting vormen.

En ook in de minder leuke dingen, waarmee je naast je werk te maken kan krijgen, zou je onder de noemer slashcarrière kunnen vatten. En dus kun zou je ook hierin langdurig overbelast kunnen raken.
Zo kan de zorg voor je zieke moeder je op den duur behoorlijk opbreken.

Volgens mij gaat burnout niet altijd alleen maar over werk, maar is het veelal de combinatie met andere belastende activiteiten of omstandigheden die maken dat mensen op den duur uitgeput raken.

Uiteindelijk gaat het erom dat je de balans in je leven weet te bewaken. Of dat nu alleen in je werk zit of juist in de combinatie met alle andere activiteiten in je leven.

 

09 juli 2018

** WAAR JE OOK GAAT…. **

Heb je dat ook wel eens? Ben je net heerlijk aan het genieten, denk je opeens aan iets waar je tegenop ziet, iets wat komen gaat.

Afgelopen weekend was heerlijk. Volop zon, heerlijke avond met vrienden en quality time met neefjes en nichtjes. Een en al genieten dus.

En dan opeens springt het in mijn nek: de gedachte dat ik maandag weer aan het werk moet. Terwijl ik daar zo zit, nippend aan de sangria, heb ik daar dus helemaal geen zin in!
Wat een domper op deze heerlijke vrije zondagmiddag.

En dan denk ik aan de titel van een boek van Jon Kabat Zinn, de eerste pionier in de mindfulness: ‘Waar je ook gaat daar ben je’.
Leef het leven in het hier-en-nu, blijf in het moment.

En hij heeft uiteraard gelijk. Diezelfde boodschap draag ik zelf ook al jaren uit. En toch gebeurt het me keer op keer dat mijn hoofd me uit het moment haalt en mijn gemoedstoestand beïnvloedt.

Gelukkig maar eigenlijk. Blijkbaar ben ik ook maar gewoon een mens met menselijke eigenschappen, en trap ik in hele menselijke valkuilen.

Het positieve is wel dat ik me er van bewust ben en de stap terug kan maken. Terug naar het moment in de zon, in prettig gezelschap, genietend van het moment. Ik ben er weer helemaal.

En nu, op dit moment? Nu ben ik aan het werk en schrijf ik een blog. En dat voelt helemaal prima.

 

02 juli 2018

** TIME OUT **

Lang geleden, in een tijd die inmiddels al wat jaartjes achter me ligt, deed ik een management opleiding.

Wat me daarvan het meest is bij gebleven is het advies: ...
‘ga af en toe eens achterover zitten en overzie eens wat je allemaal aan het doen bent’.

Ik was toen nog niet met mindfulness bezig, maar werd hierdoor wel getriggerd. En het triggert me nog steeds.

Hoe vaak vliegen we niet door de dag, racen we door de stapels werk en kijken we alweer uit naar wat nog meer op de agenda staat.

We kunnen soms zo bezig zijn met het vervullen van opdrachten en afronden van taken, dat we het doel en effect ervan volledig uit het oog verliezen. De taak is dan niet langer een middel, maar wordt doel op zich. En uiteindelijk schiet het z’n doel misschien zelfs wel voorbij.

In het kader van de mindfulness geef ik mensen nu hetzelfde advies: neem af en toe een moment om je bewust te zijn van jezelf: hoe gaat het met je en hoe draagt wat je nu doet daaraan bij.
Neem een adempauze, creëer een mindful moment of doe een korte meditatie.

Dit biedt je de ruimte en mogelijkheid om bewust te zijn van wat je aan het doen bent, met welk doel en wat het effect is. Het geeft je de gelegenheid om uit je automatisme te stappen en desgewenst andere keuzes te maken of het roer zelfs helemaal om te gooien.

Door dit soort momenten te creëren, kun je dus efficiënter, creatiever en doelgerichter werken.

Mooi toch, hoe ieder vanuit zijn eigen invalshoek tot hetzelfde inzicht en advies kan komen. En of je het nu mindfulness wilt noemen of gewoon een time out, maakt helemaal niet uit. Zolang je het moment maar pakt!
Daar hoef je geen management opleiding voor te volgen.

“In het laten varen van onze perceptie ontstaat ruimte om op een andere manier waar te nemen”
- citaat van Inge www.ingspire.nl -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contact

   0625088671   

 info@intenspsychologie.nl 

Created by IssueOnline

Copyright © 2018